A5
Adamada
Afera
Agora SA
Akapit Press
Aksjomat
Albatros
Albus
Aletheia
All Kids Publis..
Alter
Amber
ANEKKE
Annapurna
Arkady
ArtRage
Arystoteles
Assouline
Austeria
B.est Toys
Babaryba
Bajka
Bajki-Grajki
Bard
Bezdroża
Bęc zmiana
Biblioteka Akus..
Biblioteka Śl..
Bis
Biuro literacki..
Bloomsbury UK
Bona
Book Cook
Books And Fun
Bosz
Box Candiy
BRESSER GmbH
Buchmann
Buki France
Burda Książki
Cass Film Enter..
Centrala
Centrum Archite..
Centrum Edukacj..
Chcę Robię Ma..
Cis
CoJaNaTo
Copernicus Cent..
Cyranka
Czarna Owca
Czarne
Czuły barbarzy..
CzytaLisek
Czytelnik
Debit
Djeco
Dolnośląskie
Dowody na istni..
Dragon
Dress Your Doll
Druganoga
Drzazgi
Drzewo Babel
Dwie Siostry
Dwukropek
Ebury Press
Echa
Edgard Kapitan ..
Edipresse Ksią..
Editio
Egmont
Egmont Komiksy
EMG
EneDueRabe
Entliczek
Esteri
Esteria
Ezop
Fabryka Słów
Fame Art
Feeria
Filia
Filo
Filtry
Finebooks
Format
FoxGames
FRAJDA
Fronda
Full Meal
Fundacja Andrze..
Fundacja State ..
G3
Galakta
Gale Force Nine
Galeria książ..
Games Factory P..
Gestalten
Gigamic
Granna
Greg
Grupa Wydawnicz..
GWP
Haba
Harde
Harmonia
HarperCollins
HarperKids
HBM Hugo-Bader ..
HIP
Hippocampus
HOBBITY
HUSKI
If
Ilustris
In Rock
Initium
Insignis
Instytut Pileck..
Iskry
IUVI
IUVI Games
Jaguar
Janod
Jedność
JellyCat
Jung-Off-Ska
K.E. Liber
Karakter
Kidimax
Kinderkulka
KIRIN
Kobiece
Kocur Bury
Kolegium Europy..
korporacja ha!a..
Kosmos Kosmos
Kropka
Krytyka polityc..
Książkowe Kli..
Kultura Gniewu
Kurc
Label Punks Pub..
Lacerta
Latarnik
Laurence King P..
LesDeglingos
Levyz
LEVYZ
Literackie
Literatura
Literówka
LittleLife
Lokator
Londji
Lottie Dolls
LovePolandDesig..
Lucrum Games
Luna
Łajka
MAC Edukacja
Macmillan Child..
MADD CAPP
Mag
Maildor
Mała Kurka
Mamania
Mamika
Mandioca
Mando
Marginesy
Marpress
Martel
Media Rodzina
MG
Międzynarodowe..
Miętówka
MiND
MindOK
Młody Book
Mon Petit Art
Monumi
Moondrive
Moses
MOULIN ROTY
Mova
Muchomor
Mudpuppy
Muduko
Multico
Muza
Muzeum Historii..
Muzeum Kinemato..
Muzeum Powstani..
Muzeum Sztuki N..
Muzeum Sztuki w..
Muzeum w Gliwic..
Muzeum Warszawy
mycitysomething
Na Szczyt
Narodowy Instyt..
Nasza Księgarn..
Natuli
nobell
noboco
Noir sur Blanc
Non Stop Comics
Nowa Baśń
Od Do
Officyna
Oficyna Wydawni..
Olesiejuk
Ongrys
Osnova
Ossolineum
Ostrogi
Ośrodek Karta
Otwarte
Papierowy Księ..
Papilon
Pascal
Pasja
Pauza
Phaidon
Piętka
PIW
Pixie crew
Planeta
Planeta Komiks..
Plus Plus
Pogotowie Kazik..
Pogotowie Kazik..
Pointa
Polarny Lis
Poradnia K
Post FACTUM
Powergraph
Poznańskie
Prestel Publish..
Próby
Prószyński
Publicat
Puffin
Puls
PWN
Rags'y
Random House
Random House
Random House1
Rebel
Rebis
Replika
Rizzoli
Ryżowe Okulary
Samo Sedno
Santoro London
SBM
Schirmer/Mosel ..
SCHLEICH
Scholastic
Scratch Europe
Scrunch
SEDNO
Sensus
Sic
Siedmioróg
Sierra Madre
Sine Qua Non
Skład Papieru ..
Slovart Publish..
Słowne
słowo/obraz te..
słowo/obraz te..
słowo/obraz te..
Smak słowa
Smart Books
Smart Game
Sonia Draga
Sonia Draga
SPIEGELBURG
Stapsis
Stara Szkoła
Steidl Publishe..
Stojo
Stowarzyszenie ..
Studio Blok
Supernowa
Szczeliny
Świat Książk..
Świetlik
Tactic
Tadam
Tajfuny
Tako
Taschen
tashka
Tata Robi Ksią..
Tatarak
Tekturka
teNeues
Thames & Hudson
The Purple Cow
Timof comics
TMC
ToTamto
Trefl
Trefl Books
Underdog Press
Universal Music
Universitas
Usborne
Vesper
Vis-a-Vis Etiud..
Visart
Vitra Design Mu..
WAB
Waneko
Warstwy
We need YA
Widnokrąg
Wielka Litera
Wilga
Wilk&Król
WINK
Wolno
WOODWAY
WSiP Wydawnictw..
Wyd. komiksowe
Wyd. Uniwersyte..
Wydawnictwo Aka..
Wydawnictwo M
Wydawnictwo MAG
Wydawnictwo Rel..
Wydawnictwo RM
Wysoki Zamek
Wytwórnia
Young
Yoyo Books
Yuhme
Zakamarki
Zielona Sowa
Znak
Znak Emotikon
Zwierciadło
Zygzaki
Zysk i S-ka
Po 76 latach od francuskiej premiery Centrum Architektury przedstawia pierwsze polskie wydanie książki Le Corbusiera „Kiedy katedry były białe. Podróż do kraju ludzi nieśmiałych”. To druga książka papieża modernizmu opublikowana po polsku. Poprzednia – „W stronę architektury” była architektonicznym przebojem księgarskim 2012 roku – pierwsze wydanie (2000 egzemplarzy) rozeszło się w miesiąc.
„Kiedy katedry były białe” to efekt pierwszej podróży legendarnego architekta do Ameryki. W 1935 roku papież modernizmu przeżywał kryzys. Sfrustrowany oporem na który trafiła awangarda i w ZSRR, i w III Rzeszy, i w demokratycznej Francji, przyjął zaproszenie Fundacji Rockefellera i wybrał się z wykładami do USA. Liczył na to, że jego radykalne idee miasta przyszłości (tzw. Miasto promienne) i nowej organizacji społeczeństwa znajdą podatny grunt w nowym, nieobciążonym tradycją świecie.
Inspiracją i bohaterem książki jest Nowy Jork. Dla Europejczyków był on w latach 30. tym, czym dziś Szanghaj czy Dubaj – miastem nowych możliwości, fascynującą i jednocześnie obcą metropolią, w której możliwe było to, co nie do pomyślenia na Starym Kontynencie. W wieżowcach Manhattanu Le Corbusier zobaczył „białe katedry nowoczesności” – symbol możliwości i aspiracji swojej epoki.
„Katedry” nie są książką tylko o architekturze. Autor równie błyskotliwie pisze o podróżach koleją, o seksualności Amerykanów, ich manierach i etyce pracy, o świecie wielkiego biznesu i sztuki. Wieżowce i kluby jazzowe Manhattanu, fabryki Forda i uniwersytety, niedostępne w Europie wygody i cuda techniki, spotkania z wpływowymi ludźmi i rozmowy podsłuchane w restauracjach, Louis Armstrong i Caravaggio, Rockefeller i Freud zainspirowali niezwykłą książkę – połączenie architektonicznego i politycznego manifestu z dziennikiem podróży Europejczyka patrzącego na młodą amerykańską cywilizację z mieszaniną podziwu i wyższości.
Podróż, a później książka, miały kolosalne znaczenie dla promocji idei modernizmu na świecie. Jerzy Sołtan – jeden z największych polskich modernistów – „Katedry” wskazywał jako książkę, która ukształtowała go na całe życie i doprowadziła pod drzwi paryskiej pracowni Le Corbusiera. „Katedry” stały się również inspiracją do wydanej właśnie po polsku książki Rema Koolhaasa „Deliryczny Nowy Jork”.
„Katedry” nie były dotąd tłumaczone na język polski. Niewielkie fragmenty opublikowano tylko w magazynie „Arkady” w 1939 roku. Polskie wydanie oparto na pierwszym wydaniu francuskim z 1937 roku, ze wszystkimi oryginalnymi ilustracjami. Książka, mistrzowsko przełożona przez Tomasza Swobodę, napisana jest charakterystycznym dla Le Corbusiera stylem – pełnym krótkich zdań i haseł, błyskotliwych metafor i prowokacyjnych aforyzmów („Mężczyźni są znudzeni wszystkim, kobiety są znudzone mężczyznami”, „Jazz to podwalina pod katedrę dźwięków”), na czele z powracającym zdaniem: „Drapacze chmur Nowego Jorku są za niskie”.
Wstęp przygotował wybitny znawca architektury XX wieku, prof. Waldemar Baraniewski. Okładkę i szatę graficzną zaprojektował Kuba Sowiński (Biuro Szeryfy).
Publikacja jest częścią serii Fundamenty, w której Centrum Architektury przedstawia klasyczne książki o architekturze, niedostępne dotąd na polskim rynku lub od dawna niewznawiane (koncepcja i prowadzenie serii: Aleksandra Stępnikowska, Grzegorz Piątek, koncepcja graficzna serii Fundamenty: Biuro Szeryfy, patronat: SARP).
O AUTORZE
Le Corbusier (właściwie Charles-Edouard Jeanneret, 1887–1965) uchodzi za najważniejszego architekta i urbanistę XX wieku. Dzięki słynnym budynkom, publikacjom oraz wykładom wpłynął na kilka pokoleń projektantów – najpierw w Europie, a po II wojnie światowej na całym świecie. Reprezentował pokolenie, które pod wpływem rozczarowania stanem miast odziedziczonym po XIX stuleciu, ich bezładnym rozrostem i przeludnieniem, podjęło się szukania recept na ich uzdrowienie. Proponował radykalne terapie, polegające na usuwaniu niezdrowej i niefunkcjonalnej starej zabudowy i pozostawieniu tylko najcenniejszych zabytków. Radził ścisłe łączenie funkcji mieszkalnych i rekreacyjnych, dzięki budowie bloków otoczonych starannie zaplanowaną zielenią. Sformułował pojęcie „domu jako maszyny do mieszkania”, zaprojektowanego racjonalnie i drobiazgowo, jak samochód czy samolot. Popularyzował budowanie wysokich budynków dzięki wykorzystaniu możliwości żelbetu i prefabrykacji. Poważał niewielu współczesnych architektów, za to podziwiał logikę i celowość inżynierów.
Le Corbusier przewodniczył CIAM (Congrès International d’Architecture Moderne – Międzynarodowy Kongres Architektury Nowoczesnej) – sieci wymiany wiedzy i informacji, łączącej w latach 1928-1959 kilkudziesięciu europejskich (w tym polskich) architektów. Jej najważniejszym dziełem była „Karta Ateńska” – zestaw wytycznych dla nowoczesnej urbanistyki (1933), stosowanych w wielu krajach podczas powojennej odbudowy i rozbudowy miast. Idee Le Corbusiera rozprzestrzeniały się po świecie również dzięki jego książkom, z których najgłośniejsza to „W stronę architektury” (”Vers une architecture”, 1922; pierwsze polskie wydanie 2012).
Najbliższy budynek Le Corbusiera znajduje się w Berlinie – tzw. jednostka mieszkalna (1957). Inne jego znaczące budynki to jednostka mieszkalna w Marsylii (1947-1952) – pierwowzór berlińskiej, dom studentów szwajcarskich w Paryżu (1931), kościół Notre Dame du Haut w Ronchamp (Alzacja, 1950), klasztor La Tourette k. Lyonu (1957-1960) oraz liczne małe domy mieszkalne, np. Villa Savoye k. Paryża (1929-1931) czy dom na osiedlu Weissenhof w Stuttgarcie (1927).
Specjalne miejsce w dorobku Le Corbusiera zajmuje projekt urbanistyczny całkowicie nowego miasta w Indiach – Czandigarh, stolicy Pendżabu (1952-1959).
Niemniej ważne od budynków zbudowanych są niezrealizowane, które działały na wyobraźnię kilku pokoleń architektów, np. projekt siedziby Ligi Narodów w Genewie (1927) czy Pałacu Sowietów w Moskwie (1931) oraz wizje urbanistyczne, takie jak Miasto współczesne, Miasto promienne czy Plan Voisin.
Dla tego produktu nie napisano jeszcze opinii!
Napisz opinięWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.