• Przechowalnia 0
  • A5
    Adamada
    Agora SA
    Akapit Press
    Aksjomat
    Albatros
    Albus
    Aletheia
    Alter
    Amber
    ANEKKE
    Annapurna
    Arkady
    Arystoteles
    Assouline
    Austeria
    B.est Toys
    Babaryba
    Bajka
    Bajki-Grajki
    Bard
    Bezdroża
    Bęc zmiana
    Biblioteka Akus..
    Bis
    Biuro literacki..
    Bloomsbury UK
    Bona
    Book Cook
    Books And Fun
    Bosz
    BRESSER GmbH
    Buchmann
    Buki France
    Burda Książki
    Cass Film Enter..
    Centrala
    Centrum Archite..
    Centrum Edukacj..
    Cis
    CoJaNaTo
    Copernicus Cent..
    Czarna Owca
    Czarne
    Czuły barbarzy..
    Czytelnik
    Debit
    Djeco
    Dowody na istni..
    Dragon
    Dress Your Doll
    Druganoga
    Drzewo Babel
    Dwie Siostry
    Dwukropek
    Ebury Press
    Edgard Kapitan ..
    Edipresse Ksią..
    Editio
    Egmont
    EMG
    EneDueRabe
    Entliczek
    Esteri
    Esteria
    Ezop
    Filo
    Finebooks
    Format
    FoxGames
    Fronda
    Full Meal
    Fundacja Andrze..
    G3
    Galakta
    Galeria książ..
    Games Factory P..
    Gestalten
    Gigamic
    Granna
    Greg
    GWP
    Haba
    Harde
    Harmonia
    HarperCollins
    HIP
    Hippocampus
    HOBBITY
    HUSKI
    If
    Ilustris
    Initium
    Insignis
    Iskry
    IUVI
    Jaguar
    Janod
    Jedność
    Jung-Off-Ska
    K.E. Liber
    Karakter
    Kidimax
    KIMMIDOLL
    Kinderkulka
    Kocur Bury
    Kosmos Kosmos
    Kropka
    Krytyka polityc..
    Książkowe Kli..
    Kultura Gniewu
    Kurc
    Lacerta
    Latarnik
    Laurence King P..
    LesDeglingos
    Levyz
    LEVYZ
    Literackie
    Literatura
    Literówka
    LittleLife
    Lokator
    Londji
    Lottie Dolls
    LovePolandDesig..
    Lucrum Games
    Łajka
    MAC Edukacja
    Mała Kurka
    Mamania
    Mando
    Marginesy
    Martel
    Media Rodzina
    MG
    MiND
    Młody Book
    Mon Petit Art
    Monumi
    Moses
    MOULIN ROTY
    Muchomor
    Mudpuppy
    Multico
    Muza
    Muzeum Historii..
    Muzeum Powstani..
    Muzeum Sztuki w..
    Muzeum w Gliwic..
    Muzeum Warszawy
    mycitysomething
    Na Szczyt
    Nasza Księgarn..
    Natuli
    noboco
    Noir sur Blanc
    Nowa Baśń
    Oficyna Wydawni..
    Olesiejuk
    Ongrys
    Osnova
    Ossolineum
    Ośrodek Karta
    Otwarte
    Papierowy Księ..
    Papilon
    Pascal
    Pasja
    Pauza
    Phaidon
    PIW
    Pixie crew
    Planeta
    Planeta Komiks..
    Pogotowie Kazik..
    Pogotowie Kazik..
    Polarny Lis
    Poradnia K
    Post FACTUM
    Poznańskie
    Prestel Publish..
    Prószyński
    Publicat
    Puffin
    PWN
    Rags'y
    Random House
    Random House
    Random House1
    Rebel
    Rebis
    Rizzoli
    Ryżowe Okulary
    Samo Sedno
    Santoro London
    SBM
    Schirmer/Mosel ..
    SCHLEICH
    Scratch Europe
    Scrunch
    Sensus
    Sic
    Siedmioróg
    Sierra Madre
    Sine Qua Non
    Slovart Publish..
    Smak słowa
    Smart Game
    Sonia Draga
    Sonia Draga
    SPIEGELBURG
    Stapsis
    Stara Szkoła
    Steidl Publishe..
    Stojo
    Stowarzyszenie ..
    Studio Blok
    Supernowa
    Świat Książk..
    Tactic
    Tadam
    Tajfuny
    Tako
    Taschen
    tashka
    Tatarak
    Tekturka
    teNeues
    Thames & Hudson
    The Purple Cow
    Timof comics
    TMC
    Trefl
    Universal Music
    Vesper
    Vis-a-Vis Etiud..
    Visart
    Vitra Design Mu..
    WAB
    Warstwy
    Widnokrąg
    Wielka Litera
    Wilga
    Wilk&Król
    Wolno
    WOODWAY
    WSiP Wydawnictw..
    Wyd. komiksowe
    Wyd. Uniwersyte..
    Wydawnictwo Aka..
    Wydawnictwo RM
    Wysoki Zamek
    Wytwórnia
    Yoyo Books
    Yuhme
    Zakamarki
    Zielona Sowa
    Znak
    Zwierciadło
    Zysk i S-ka

    Wszystko gra A.Czerwińska-Rydel

    33,00 zł

    Producent: Wytwórnia
    EAN: 9788364011108
    Waga:0.00 kg
    Sprawdź koszty wysyłki

    Koszty dostawy tego produktu

    Wiek 5+

    WSZYSTKO GRA

    Nagrody:

    BolognaRagazzi Award 2012 w kategorii non-fiction
    Książka Roku 2012 w konkursie IBBY
    nominacja do niemieckiej nagrody Jugendliteraturpreis 2014
    Grand Prix Młodych Krytyków w Wiedniu
    Biały Kruk Międzynarodowej Biblioteki Książek dla Dzieci i Młodzieży w Monachium
    Lista Honorowa IBBY
    Lista Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie
    Must Have Łódź Design Festival

    Recenzja Małgorzaty Cackowskiej

    Dlaczego wszystko gra we „Wszystko gra”?

    „Wszystko gra” z tekstem Anny Czerwińskiej–Rydel z ilustracjami i w opracowaniu graficznym Marty Ignerskiej to niezwykle oryginalna literacko-graficzna forma edukowania muzycznego, ujęta w ramy przedstawienia orkiestry symfonicznej na kilka chwil tuż przed koncertem, przed którym instrumenty stroją się. To wspaniała książka, której treść i forma, choć wykonane przez dwie różne osoby są nierozłączne. Cała idea książki zachwyca, jednakże na wyobraźnię w sposób bardziej bezpośredni oddziałuje to, co można w niej zobaczyć.

    Jak to się dzieje, że książka wręcz hipnotyzuje jakąś niezwykłą siłą artystycznego wyrazu? Już na okładce widzimy dość mocnego, muskularnego, ale frywolnego jednocześnie (bo w koszulce atlety z częściowo odkrytym torsem i muszką na szyi) puzonistę, rodem jakby z Nowego Orleanu. Ta jazzowa konotacja wiedzie odbiorcę do kontekstu rodzenia się kultury popularnej. Wprowadzenie popkultury do świata muzyki klasycznej to oryginalność stylu Marty Ignerskiej.

    I dalej. Wizualizacje tego, co wyrażone słowem, przypominają awangardę z początku dwudziestego wieku, a szczególnie eksperyment filmowy pt. Oko i ucho Franciszki i Stefana Themersonów z 1945 roku, gdzie synkretyzm abstrakcyjnego obrazu i pieśni Karola Szymanowskiego jest niemal idealny. W książce jesteśmy jakby krok dalej – dźwięku w ogóle nie słyszymy, ale możemy przynajmniej spróbować wyobrazić sobie (niczym osoby niesłyszące), jak brzmi i czym jest głos każdego instrumentu? Jaką jakość wnosi do orkiestry: czy ogień, czy lot ptaka, rzewną miłość…? Ta książka może zatem powiedzieć i pokazać, czym jest muzyka, również osobom niesłyszącym.

    Ukazane w książce dzikie rumaki, grajkowie i bożki przywołują ducha kultury antycznej, malarstwa początku naszej cywilizacji. Wyraźne figury postaci, często profilowanych, jednobarwnych na skontrastowanym wyrazistym tle są niczym te z antycznych waz. Tam widzimy czerń i pomarańcz, a tu ultranowoczesny oranż. Takie zestawienie kolorystyczne (oranż z magentą) jest zresztą ostatnio w dizajnie bardzo en vogue. Ale w tej książce (a również w kilku innych najnowszych dziełach młodych polskich graficzek) intensywność barw doprowadzona jest do takiego punktu, że stają się fluorescencyjne, choć ciągle trzymają się klasycznych zasad.

    W książkach dla dzieci bardzo często spotykamy się z personifikacją, antropomorfizacją i animizacją tego, co dotąd nie żyło. To swego rodzaju funkcjonalna norma. W tej książce mamy do czynienia z bardzo oryginalnym, a do tego niezwykle zabawnym, czasami nawet prześmiewczym stylem personifikacji instrumentów muzycznych, oddającej ich atrybuty (np. altówki to zazdrosne i dość łatwe do urażenia pańcie z zadartymi nosami, właśnie dlatego, że nie są tak ważne jak skrzypce), ale przede wszystkim ich historię i kulturową proweniencję, np. flet, będący instrumentem bogów i pasterzy przedstawiany jest jako bożkowo-pastuszkowy, brodaty mężczyzna z gęstą czupryną wijących się węży i łączki kwiatuszków, skąd wiemy że ma moc zaklinania węży i pochodzi z krajów Azji, ale także umila pasterzom czas na całym świecie. Niezwykłą jest też trąbka – trębaczka z gąszczem płomieni i kłębami dymu zamiast włosów, czyli ta, której dźwięk jest jak jasność ognia i ma moc wołania na alarm. Takie portrety, zdają się czerpać inspiracje z szesnastego wieku, głównie z manierystycznych, alegorycznych dzieł Arcimbolda, które „spełniają manierystyczną zasadę capriccio - dzieła niezwykłego, dziwacznego (bizzarro), pomysłowego, zaskakującego odbiorcę i prowadzącego z nim grę umysłową i optyczną ”. Również tak jak Arcimboldo projektował barwny system zapisu nutowego, z którego muzyk odróżniając tonację miał wygrywać dźwięki, tak Marta Ignerska komponuje obrazy z inwencją własną, zapisując dźwięki barwami drukarskimi i kształtami, ale też operując symboliką sprowokowaną przez tekst.

    We Wszystko gra wszystko gra również dlatego, że niezwykle płynnie, jakby zupełnie bez żadnej granicy tekst zamienia się w obraz, a potem w muzykę!

    Odbiorca może odnieść wrażenie, że uczestniczy w jakiejś niezwykłej, lecz przypisanej naszej kulturze „walce żywiołów”. Dla przykładu, w dwóch rozkładówkach narracji tak słownej jak i wizualnej wszystkie instrumenty spotykają się. W pierwszej z nich są jeszcze ‘osobami’, które zdają się szaleć samopas jak na ogromnych igrzyskach i tańczyć (co oznacza etymologia słowa orcheisthai ) w niczym nieograniczonej przestrzeni: trąbka i róg strzelają wprost dźwiękiem, szarżują po diagonalnych liniach, opowiadający sobie dowcipy fagot z puzonem pękają ze śmiechu, piszczą flety i skrzypią skrzypce, płaczą altówki, jeleń ryczy… słowem zgiełk taki, że aż z lasu uciekają wilki, dzik i wszystko, co żywe. W drugiej – już nie spotkamy osób, ale widzimy oddaną w równych pasach trzech barw harmonię samego, czystego współbrzmienia dźwięków, które wszystkie one jednocześnie wydają, ale tym razem już potulnie pod władzą batuty dyrygenta i utworu koncertowego na orkiestrę symfoniczną.

    Podstawowym tworzywem ilustratorki jest rysunek, często karykaturalny (niejednokrotnie dodaję ‘gębę’ swoim protagonistom), czasem nawet komiksowy, wykonany ręcznie miękkim ołówkiem i poddany obróbce komputerowej. Te miękkie, czasem krągłe i rozmazane nieco kształty zderzane zostają z czyściutkim, zwielokrotnionym śladem komputerowego, sterylnego niemal sznytu (np. ilustracja wydobywania dźwięku ‘a’ z oboju albo snucia się ‘a’ cieniuteńkiego niczym pajęcza sieć wyskakująca spod smyczka). Technika ta zdaje się mieć ogromny sens w dziele jakim jest książka. Gdyby bowiem artystka chciała oryginały swych prac wykonanych ołówkiem wystawiać jedynie w galeriach – szanse na ich długowieczność byłby nikłe. A tu – proszę bardzo – dzięki świadomej działalności wydawcy, jest książka z ilustracjami wydrukowanymi w doskonałej drukarni, na jednym z jakościowo najlepszych i najtrwalszych papierów. Ilustracja w oryginale wykonana ołówkiem czy cienkopisem, dzięki temu, że znalazła się w książce, przynależy do sztuk użytkowych zostaje zwielokrotniona i w postaci takich kopii może trafiać prosto w ręce tysięcy odbiorców, a co najważniejsze - ma szanse przetrwać kilkaset lat!

    Książka Wszystko gra ma wartość artystyczną, pragmatyczną i edukacyjną, a jednocześnie charakter śmiałej, awangardowej plastycznej kreatywności. Jest ona zapowiedzią serii tak oryginalnych i przede wszystkim nienudnych lekcji z teorii muzyki i stanowi chwalebny przykład książki edukacyjnej, o której śmiało można powiedzieć, że przekroczyła przepaść dzielącą współczesną polską produkcję książkową dla dzieci ostatnich dekad od najlepszych ilustrowanych książek edukacyjnych powstałych w Polsce w latach 60 i 70 ubiegłego wieku .

    Na zakończenie warto dodać, że nie sposób nie dostrzec w książce swego rodzaju odrębnej, ale jakże ważnej i niezwykle humorystycznej opowieści wizualnej, którą możemy śledzić na obu wyklejkach: początkowej i końcowej. Jest to nie tylko przegląd i typologia melomanów, ale przede wszystkim ukazanie bogactwa i różnorodności społecznej reakcji na sztukę, w przewadze entuzjazmu, głównie dlatego, że wszystko zagrało. Dobrze by było gdyby takiego właśnie odbiorcę miała ta książka, w której również wszystko zagrało. W każdym razie, bardzo chciałabym w to wierzyć.

    Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!

    Napisz recenzję
    Akceptuję
    Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.