A5
Adamada
Afera
Agora SA
Akapit Press
Aksjomat
Albatros
Albus
Aletheia
All Kids Publis..
Alter
Amber
ANEKKE
Annapurna
Arkady
ArtRage
Arystoteles
Assouline
Austeria
B.est Toys
Babaryba
Bajka
Bajki-Grajki
Bard
Bezdroża
Bęc zmiana
Biblioteka Akus..
Biblioteka Śl..
Bis
Biuro literacki..
Bloomsbury UK
Bona
Book Cook
Books And Fun
Bosz
Box Candiy
BRESSER GmbH
Buchmann
Buki France
Burda Książki
Cass Film Enter..
Centrala
Centrum Archite..
Centrum Edukacj..
Chcę Robię Ma..
Cis
CoJaNaTo
Copernicus Cent..
Cyranka
Czarna Owca
Czarne
Czuły barbarzy..
CzytaLisek
Czytelnik
Debit
Djeco
Dolnośląskie
Dowody na istni..
Dragon
Dress Your Doll
Druganoga
Drzazgi
Drzewo Babel
Dwie Siostry
Dwukropek
Ebury Press
Echa
Edgard Kapitan ..
Edipresse Ksią..
Editio
Egmont
Egmont Komiksy
EMG
EneDueRabe
Entliczek
Esteri
Esteria
Ezop
Fabryka Słów
Fame Art
Feeria
Filia
Filo
Filtry
Finebooks
Format
FoxGames
FRAJDA
Fronda
Full Meal
Fundacja Andrze..
Fundacja State ..
G3
Galakta
Gale Force Nine
Galeria książ..
Games Factory P..
Gestalten
Gigamic
Granna
Greg
Grupa Wydawnicz..
GWP
Haba
Harde
Harmonia
HarperCollins
HarperKids
HBM Hugo-Bader ..
HIP
Hippocampus
HOBBITY
HUSKI
If
Ilustris
In Rock
Initium
Insignis
Instytut Pileck..
Iskry
IUVI
IUVI Games
Jaguar
Janod
Jedność
JellyCat
Jung-Off-Ska
K.E. Liber
Karakter
Kidimax
Kinderkulka
KIRIN
Kobiece
Kocur Bury
Kolegium Europy..
korporacja ha!a..
Kosmos Kosmos
Kropka
Krytyka polityc..
Książkowe Kli..
Kultura Gniewu
Kurc
Label Punks Pub..
Lacerta
Latarnik
Laurence King P..
LesDeglingos
Levyz
LEVYZ
Literackie
Literatura
Literówka
LittleLife
Lokator
Londji
Lottie Dolls
LovePolandDesig..
Lucrum Games
Luna
Łajka
MAC Edukacja
Macmillan Child..
MADD CAPP
Mag
Maildor
Mała Kurka
Mamania
Mamika
Mandioca
Mando
Marginesy
Marpress
Martel
Media Rodzina
MG
Międzynarodowe..
Miętówka
MiND
MindOK
Młody Book
Mon Petit Art
Monumi
Moondrive
Moses
MOULIN ROTY
Mova
Muchomor
Mudpuppy
Muduko
Multico
Muza
Muzeum Historii..
Muzeum Kinemato..
Muzeum Powstani..
Muzeum Sztuki N..
Muzeum Sztuki w..
Muzeum w Gliwic..
Muzeum Warszawy
mycitysomething
Na Szczyt
Narodowy Instyt..
Nasza Księgarn..
Natuli
nobell
noboco
Noir sur Blanc
Non Stop Comics
Nowa Baśń
Od Do
Officyna
Oficyna Wydawni..
Olesiejuk
Ongrys
Osnova
Ossolineum
Ostrogi
Ośrodek Karta
Otwarte
Papierowy Księ..
Papilon
Pascal
Pasja
Pauza
Phaidon
Piętka
PIW
Pixie crew
Planeta
Planeta Komiks..
Plus Plus
Pogotowie Kazik..
Pogotowie Kazik..
Pointa
Polarny Lis
Poradnia K
Post FACTUM
Powergraph
Poznańskie
Prestel Publish..
Próby
Prószyński
Publicat
Puffin
Puls
PWN
Rags'y
Random House
Random House
Random House1
Rebel
Rebis
Replika
Rizzoli
Ryżowe Okulary
Samo Sedno
Santoro London
SBM
Schirmer/Mosel ..
SCHLEICH
Scholastic
Scratch Europe
Scrunch
SEDNO
Sensus
Sic
Siedmioróg
Sierra Madre
Sine Qua Non
Skład Papieru ..
Slovart Publish..
Słowne
słowo/obraz te..
słowo/obraz te..
słowo/obraz te..
Smak słowa
Smart Books
Smart Game
Sonia Draga
Sonia Draga
SPIEGELBURG
Stapsis
Stara Szkoła
Steidl Publishe..
Stojo
Stowarzyszenie ..
Studio Blok
Supernowa
Szczeliny
Świat Książk..
Świetlik
Tactic
Tadam
Tajfuny
Tako
Taschen
tashka
Tata Robi Ksią..
Tatarak
Tekturka
teNeues
Thames & Hudson
The Purple Cow
Timof comics
TMC
ToTamto
Trefl
Trefl Books
Underdog Press
Universal Music
Universitas
Usborne
Vesper
Vis-a-Vis Etiud..
Visart
Vitra Design Mu..
WAB
Waneko
Warstwy
We need YA
Widnokrąg
Wielka Litera
Wilga
Wilk&Król
WINK
Wolno
WOODWAY
WSiP Wydawnictw..
Wyd. komiksowe
Wyd. Uniwersyte..
Wydawnictwo Aka..
Wydawnictwo M
Wydawnictwo MAG
Wydawnictwo Rel..
Wydawnictwo RM
Wysoki Zamek
Wytwórnia
Young
Yoyo Books
Yuhme
Zakamarki
Zielona Sowa
Znak
Znak Emotikon
Zwierciadło
Zygzaki
Zysk i S-ka
Zanim napisał Pamiętnik z powstania warszawskiego, był dziennikarzem. Na każdym rogu ta sama truskawka to zbiór nigdy niepublikowanych w formie książki tekstów prasowych Mirona Białoszewskiego. Jego reportaże, impresje reporterskie i wywiady ukazywały się przez niemal pięć lat na łamach „Kuriera Codziennego”, „Wieczoru Warszawy” i „Świata Młodych”.
W czerwcu 1946 roku Białoszewski rozpoczął swoją dziennikarską przygodę artykułem napisanym z obozu studentów w Leśnym Zdroju: „Placówka uniwersytecka, położona o trzy kilometry od granicy polsko-czeskiej, pośród dość znacznej ilości repatriantów, ale jeszcze większej Niemców (zawsze pewnych siebie) (...)”. Prowadził czytelników powstańczymi szlakami Starego Miasta („Jeszcze jeden skok przez wyłom na śmietnik, na stołek i… Rybaki 5. Można wyjść na ulicę”). Wszedł na szczyt spalonego wieżowca Prudentialu – przedwojennego symbolu nowoczesności, i chodził po jego belkach konstrukcyjnych niczym linoskoczek, co uwiecznił na zdjęciu fotoreporter, a my przerobiliśmy zdjęcie na rysunek i umieściliśmy go na okładce książki. Narzekał na zaśmiecenie stolicy plakatami („»Uśmiech mody« uśmiecha się do nas co pięć metrów”), opisał warszawskich sprzedawców oszukujących na wadze dorszy („na kilogramie ryb brakuje bardzo często po dwadzieścia deka”) i zachwycał się Oresteją wystawioną przez Teatr Polski. „Chór dziewic w barchanach, bogowie we flaneli, ale Atena w jedwabiu” – pisał o kostiumach aktorów.
W cyklu wywiadów pytał mieszkańców stolicy o warunki pracy, pensje, mieszkanie. Osiemnastoletnia Hanna Pitrasiewicz, piaskarka w „płaszczyku wiatrem podszytym”, cieszy się, że kupiła ziemniaki na zimę. Danuta Plebanek, dziewiętnastolatka pracująca w księgarni, marzy o nauce zawodu, ale teraz „musi ze swoimi planami poczekać. Choć straciła tyle lat przez wojnę”.
Teksty Białoszewskiego przypadłyby do gustu futurystom: „Migają półnadzy robotnicy niosący narzędzia. W dużej hali działu mechanicznego stoi pośrodku na specjalnym rusztowaniu kadłub naprawionej barki. Obok w dziale kotlarsko-kowalskim miarowy łoskot. W fontannach iskier lśnią stalowe młoty. Wznoszone silnie oburącz mijają się z rozpaloną twarzą – do góry – zamach – w dół…”. I socrealistom: „Marszałkowska uniesie dalej jezdnię ponad nowym Dworcem Gdańskim (nr 6) i wpłynie szeroką rzeką asfaltu na Żoliborz, niosąc jakby w nurtach tej jezdni między nowoczesne, gładkie olbrzymy bloków mieszkalnych odbicia kolumnad i attyk starych, empirowych pałaców”.
Na każdym rogu ta sama truskawka to opowieści o mieście dźwigającym się z popowstańczej pożogi i o ludziach straumatyzowanych wojną, którzy próbują ułożyć sobie życie na nowo. To również dokument czasu o zmianach politycznych, które znalazły odbicie w prasie – od tekstów, w których poeta-reporter mógł bawić się językiem, po socrealistyczne produkcyjniaki.
Białoszewski pokazuje w swoich reportażach miasto, które – jak pisał – „wywyższa [się], włazi pod górę, po skarpie, po wieżowcach, świeci, spada, topi się w wodzie, drży, całe od góry do dołu, gasi, zapala, zmąca, i od początku…”.
Na każdym rogu ta sama truskawka to Miron Białoszewski od początku.
Dla tego produktu nie napisano jeszcze opinii!
Napisz opinięWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.