Fundacja Urban..
A5
Adamada
Afera
Agora SA
Akapit Press
Aksjomat
Albatros
Albus
Aletheia
All Kids Publis..
Alter
Amber
ANEKKE
Annapurna
Arkady
Arystoteles
Assouline
Austeria
B.est Toys
Babaryba
Bajka
Bajki-Grajki
Bard
Bezdroża
Bęc zmiana
Biblioteka Akus..
Biblioteka Śl..
Bis
Biuro literacki..
Bloomsbury UK
Bona
Book Cook
Books And Fun
Bosz
Box Candiy
BRESSER GmbH
Buchmann
Buki France
Burda Książki
Cass Film Enter..
Centrala
Centrum Archite..
Centrum Edukacj..
Cis
CoJaNaTo
Copernicus Cent..
Cyranka
Czarna Owca
Czarne
Czuły barbarzy..
Czytelnik
Debit
Djeco
Dolnośląskie
Dowody na istni..
Dragon
Dress Your Doll
Druganoga
Drzazgi
Drzewo Babel
Dwie Siostry
Dwukropek
Ebury Press
Echa
Edgard Kapitan ..
Edipresse Ksią..
Editio
Egmont
Egmont Komiksy
EMG
EneDueRabe
Entliczek
Esteri
Esteria
Ezop
Fabryka Słów
Fame Art
Filo
Filtry
Finebooks
Format
FoxGames
Fronda
Full Meal
Fundacja Andrze..
Fundacja State ..
G3
Galakta
Gale Force Nine
Galeria książ..
Games Factory P..
Gestalten
Gigamic
Granna
Greg
Grupa Wydawnicz..
GWP
Haba
Harde
Harmonia
HarperCollins
HarperKids
HBM Hugo-Bader ..
HIP
Hippocampus
HOBBITY
HUSKI
If
Ilustris
In Rock
Initium
Insignis
Iskry
IUVI
Jaguar
Janod
Jedność
Jung-Off-Ska
K.E. Liber
Karakter
Kidimax
KIMMIDOLL
Kinderkulka
Kobiece
Kocur Bury
Kolegium Europy..
korporacja ha!a..
Kosmos Kosmos
Kropka
Krytyka polityc..
Książkowe Kli..
Kultura Gniewu
Kurc
Label Punks Pub..
Lacerta
Latarnik
Laurence King P..
LesDeglingos
Levyz
LEVYZ
Literackie
Literatura
Literówka
LittleLife
Lokator
Londji
Lottie Dolls
LovePolandDesig..
Lucrum Games
Luna
Łajka
MAC Edukacja
MADD CAPP
Maildor
Mała Kurka
Mamania
Mandioca
Mando
Marginesy
Marpress
Martel
Media Rodzina
MG
Międzynarodowe..
MiND
Młody Book
Mon Petit Art
Monumi
Moses
MOULIN ROTY
Mova
Muchomor
Mudpuppy
Multico
Muza
Muzeum Historii..
Muzeum Kinemato..
Muzeum Powstani..
Muzeum Sztuki N..
Muzeum Sztuki w..
Muzeum w Gliwic..
Muzeum Warszawy
mycitysomething
Na Szczyt
Narodowy Instyt..
Nasza Księgarn..
Natuli
noboco
Noir sur Blanc
Nowa Baśń
Od Do
Officyna
Oficyna Wydawni..
Olesiejuk
Ongrys
Osnova
Ossolineum
Ośrodek Karta
Otwarte
Papierowy Księ..
Papilon
Pascal
Pasja
Pauza
Phaidon
Piętka
PIW
Pixie crew
Planeta
Planeta Komiks..
Plus Plus
Pogotowie Kazik..
Pogotowie Kazik..
Pointa
Polarny Lis
Poradnia K
Post FACTUM
Powergraph
Poznańskie
Prestel Publish..
Próby
Prószyński
Publicat
Puffin
PWN
Rags'y
Random House
Random House
Random House1
Rebel
Rebis
Rizzoli
Ryżowe Okulary
Samo Sedno
Santoro London
SBM
Schirmer/Mosel ..
SCHLEICH
Scratch Europe
Scrunch
SEDNO
Sensus
Sic
Siedmioróg
Sierra Madre
Sine Qua Non
Skład Papieru ..
Slovart Publish..
Słowne
Smak słowa
Smart Books
Smart Game
Sonia Draga
Sonia Draga
SPIEGELBURG
Stapsis
Stara Szkoła
Steidl Publishe..
Stojo
Stowarzyszenie ..
Studio Blok
Supernowa
Świat Książk..
Tactic
Tadam
Tajfuny
Tako
Taschen
tashka
Tata Robi Ksią..
Tatarak
Tekturka
teNeues
Thames & Hudson
The Purple Cow
Timof comics
TMC
Trefl
Trefl Books
Universal Music
Vesper
Vis-a-Vis Etiud..
Visart
Vitra Design Mu..
WAB
Warstwy
We need YA
Widnokrąg
Wielka Litera
Wilga
Wilk&Król
WINK
Wolno
WOODWAY
WSiP Wydawnictw..
Wyd. komiksowe
Wyd. Uniwersyte..
Wydawnictwo Aka..
Wydawnictwo M
Wydawnictwo MAG
Wydawnictwo Rel..
Wydawnictwo RM
Wysoki Zamek
Wytwórnia
Yoyo Books
Yuhme
Zakamarki
Zielona Sowa
Znak
Znak Emotikon
Zwierciadło
Zysk i S-ka
Kobold składa się z dwóch komplementarnych wobec siebie części, których tytuły nawiązują do dwóch żywiołów: wody i ognia. To czytelnik decyduje, który z żywiołów wprowadzi go w przedstawione w powieści historie: tę małą, rodzinną, i tę wielką, europejską. Za pomocą subtelnych, a przy tym niezwykle mocno oddziałujących obrazów i metafor Radka Denemarková pokazuje, że obie historie są właściwie historiami przemocy.
Część O wodzie rozpoczyna się kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej, kiedy zbiorowe szaleństwo, jakim jest kult siły i władzy, zbliża się do zenitu. Uosobieniem tych opętańczych tendencji jest Michael Kobold, charyzmatyczny i lubiany przez wszystkich młody mężczyzna, który traktuje ludzi jak przedmioty, a przedmioty jak ludzi. Jego żoną zostaje siedemnastoletnią Hella, piękna i ambitna dziewczyna z dobrej żydowskiej rodziny. Choć dzięki kontaktom Kobolda udaje jej się uniknąć obozu koncentracyjnego, w istocie skazuje się na równie przerażający los: na ciągłe poniżenie, głód i przemoc. Daje się zniewolić sile Kobolda i swojej niepojętej miłości do niego. Jedyną ucieczką z tego zaczarowanego kręgu są słowa w dziwnym języku, które Hella w tajemnicy kaligrafuje na opakowaniach po mące i cukrze.
Główną bohaterką części O ogniu (rozgrywającej się współcześnie) jest Justyna, nieślubna córka Kobolda. Justyna to kolejna przedstawicielka „dobrych, a więc słabych”. Żyje w skrajnej biedzie wraz z dziewięciorgiem swoich dzieci, które kocha bezgranicznie. Jej egzystencja to właściwie nieustanna walka o przetrwanie: o dach nad głową, o jedzenie, o ubrania, a nade wszystko – o prawa rodzicielskie, które opieka społeczna chce jej odebrać. Jej jedynym sprzymierzeńcem jest samotny niepełnosprawny pracownik zakładu pogrzebowego – człowiek o odstręczającym wyglądzie i niepokojących zwyczajach. Tragiczne (w całym tego słowa znaczeniu) nieporozumienie sprawia jednak, że historia tych dwojga potoczy się zupełnie inaczej, niżby można przypuszczać…
Narracja Kobolda prowadzona jest achronologicznie i nieco kapryśnie; każdy kolejny fragment oświetla te poprzednie, odsłaniając zarazem pewne powiązania pomiędzy postaciami i historiami z obu części. Język Denemarkovej – nasycony, gęsty od metafor – prowadzi czytelnika przez meandry opowieści, która mimo swej pozornej dziwaczności stopniowo staje się coraz bardziej rozpoznawalna i bliska. Opowieść ta dobitnie pokazuje, że pewne mechanizmy nie zmieniają się od stuleci i że zło pozostaje złem niezależnie od skali.
Część O wodzie rozpoczyna się kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej, kiedy zbiorowe szaleństwo, jakim jest kult siły i władzy, zbliża się do zenitu. Uosobieniem tych opętańczych tendencji jest Michael Kobold, charyzmatyczny i lubiany przez wszystkich młody mężczyzna, który traktuje ludzi jak przedmioty, a przedmioty jak ludzi. Jego żoną zostaje siedemnastoletnią Hella, piękna i ambitna dziewczyna z dobrej żydowskiej rodziny. Choć dzięki kontaktom Kobolda udaje jej się uniknąć obozu koncentracyjnego, w istocie skazuje się na równie przerażający los: na ciągłe poniżenie, głód i przemoc. Daje się zniewolić sile Kobolda i swojej niepojętej miłości do niego. Jedyną ucieczką z tego zaczarowanego kręgu są słowa w dziwnym języku, które Hella w tajemnicy kaligrafuje na opakowaniach po mące i cukrze.
Główną bohaterką części O ogniu (rozgrywającej się współcześnie) jest Justyna, nieślubna córka Kobolda. Justyna to kolejna przedstawicielka „dobrych, a więc słabych”. Żyje w skrajnej biedzie wraz z dziewięciorgiem swoich dzieci, które kocha bezgranicznie. Jej egzystencja to właściwie nieustanna walka o przetrwanie: o dach nad głową, o jedzenie, o ubrania, a nade wszystko – o prawa rodzicielskie, które opieka społeczna chce jej odebrać. Jej jedynym sprzymierzeńcem jest samotny niepełnosprawny pracownik zakładu pogrzebowego – człowiek o odstręczającym wyglądzie i niepokojących zwyczajach. Tragiczne (w całym tego słowa znaczeniu) nieporozumienie sprawia jednak, że historia tych dwojga potoczy się zupełnie inaczej, niżby można przypuszczać…
Narracja Kobolda prowadzona jest achronologicznie i nieco kapryśnie; każdy kolejny fragment oświetla te poprzednie, odsłaniając zarazem pewne powiązania pomiędzy postaciami i historiami z obu części. Język Denemarkovej – nasycony, gęsty od metafor – prowadzi czytelnika przez meandry opowieści, która mimo swej pozornej dziwaczności stopniowo staje się coraz bardziej rozpoznawalna i bliska. Opowieść ta dobitnie pokazuje, że pewne mechanizmy nie zmieniają się od stuleci i że zło pozostaje złem niezależnie od skali.
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzję